Perspectief 21 is zeer teleurgesteld over dit besluit van Gedeputeerde Staten over het verkeer in het buitengebied Bunnik-Houten. GS van de Provincie Utrecht heeft besloten te streven naar een directe aansluiting vanaf de N421 (het RBW tracé) naar de A12 als oostelijke aansluiting voor Houten. Als Rijkswaterstaat hier niet mee instemt wordt de Burgweg/Houtenseweg opgewaardeerd als oostelijke ontsluiting. Daarnaast komt er een onderzoek naar verkeerwerende maatregelen op wegen in het buitengebied en naar de bereikbaarheid van Fort Vechten.
Perspectief 21 is zeer teleurgesteld over dit besluit van GS over het verkeer in het buitengebied Bunnik-Houten. Het doel dat wordt nagestreefd, een autoluw buitengebied dat veilig is voor fietsers, wandelaars en aanwonenden, zodra de N421 wordt opengesteld wordt hiermee niet bereikt.
Uit de besluitvorming spreekt slechts de wil om ruimte te geven aan het autoverkeer en er gebeurt niets om het autoverkeer naar de randen van het gebied te leiden. Er wordt namenlijk niets gedaan aan het doorgaande autoverkeer op de Achterdijk, de Burgweg, door buurtschap Vechten en aan de verkeersproblematiek rond Fort Vechten behalve dat er geld is gereserveerd en er weer een onderzoek komt (dat is uitstel en van uitstel komt …….). En als Rijkswaterstaat niet instemt met de directe aansluiting op de A12 is een autoluw buitengebied helemaal niet meer te realiseren doordat dan de Burgweg/Houtenseweg de oostelijke ontsluiting van Houten wordt.
Paul Heijmerink, fractievoorzitter P21: “Het buitengebied van Bunnik als voortuin van de stad Utrecht gaat steeds meer lijken op een “crossbaan voor auto’s”. Op dit moment wordt de nieuwe doorsnijding van het groene landschap door het RBW tracé aangelegd zonder verder maatregelen te treffen op de overige wegen. En nu is er ook de dreiging van een 2e doorsnijding in de gedaante van een opgewaardeerde Burgweg/Houtenseweg.”
Het besluit van GS geeft in het geheel geen blijk van een visie op een autoluw buitengebied en is typisch een eenzijdig VVD besluit : ruim baan voor het autoverkeer.
P21 is buitengewoon teleurgesteld over deze gang van zaken maar zal blijven strijden voor een autoluw buitengebied.
Wat kan de gemeente Bunnik doen om een opwaardering van andere wegen in het buitengebied tegen te gaan?
De aan leg naar het Oosten van het RBW-tracé zal er al van het begin af aan in. De salamitactiek van De Gedeputeerde zat er al van het begin af aan in. Het stevig ontwijken van de vraag over het aantal begrootte auto’s op de hoorzitting, gaf al aan dat er wat door gedrukt moest worden.
Mits er verder geen enkele verdere wegaanleg door de Provincie wordt geëntameerd (behalve de door Bunnik aangevoerde) lijkt dit toch weer de beste oplossing voor dit moment.
Hopelijk gaat RW hier tegen in. Wat kan Bunnik daar in bevorderende zin aan doen?
Beste Reint Middel. Dank voor uw reactie.
Wat betreft de wegen in het buitengebied is het helaas zo dat de N410 onder de bevoegdheid van de Provincie valt.
Maar de Achterdijk, de Tureluurweg, de Parallelweg, de Marsdijk, de Binnenweg en de Rijsbruggerweg zijn de bevoegdheid van de gemeente Houten en Bunnik. Wij zullen ons college vragen om na te gaan welke maatregelen genomen kunnen worden op “onze” wegen om het doorgaand verkeer door het buitengebied tegen te gaan.
Met betrekking tot de oostelijke aansluiting van Houten op de A12 zullen we het college vragen bij RW aan te dringen op het uitspreken van een voorkeur voor de oostelijke ontsluiting via de Parallelbaan aan de A12 i.p.v. deze directe aansluiting.
Met vriendelijke groet,
Paul Heijmerink, P21.