Raadspraat: Verbinden (Arjen Hussem)

In 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met de bouw van Kersenweide. 1200 woningen erbij, een uitbreiding die hard nodig is. Daar is iedereen het over eens. Maar er is een groot probleem: de N229. Deze drukke weg scheidt Kersenweide en het Burgje van de bestaande kern van Odijk. De weg ligt op Bunniks grondgebied en is van de provincie. Die is daarom bereid mee te betalen aan een oplossing. Voor een verbinding tussen Kersenweide en het Burgje en de bestaande kern heeft de raad gekozen voor een onderdoorgang bij de De Vork. Hoe deze onderdoorgang er uit gaat zien, daarover neemt de raad op 10 juli een besluit.

Op donderdag 12 juni heeft het college ons het voorstel toegelicht. Door de N229 met twee meter te verhogen ter plekke van de onderdoorgang hoeft de onderdoorgang maar een meter dieper te liggen dan de wegen waarop die aansluit. Dit betekent dus een korte en niet-steile helling voor voetgangers en fietser. Het wordt ook een brede onderdoorgang, waar je goed zicht hebt op de omgeving. Dat zorgt voor goede sociale en verkeersveiligheid. Iets wat je bij een gewoon tunneltje niet zou hebben. Bovendien is er met geluidsschermen, die meegenomen zijn in het voorstel, voor bijna alle huizen in Odijk minder geluidsoverlast dan nu.

Er zijn inwoners die zich zorgen maken over de verhoging. Het dilemma is dat je zonder verhoging drie meter diep moet en een veel langere hellingbaan en minder veilige inrichting krijgt die ook nog meer geld kost. En ofwel een hellingbaan over een groot deel van De Vork òf geen verbinding met De Vork maar zo’n 500m omfietsen en omlopen.

De keuze voor een onderdoorgang bij de Vork raakt de leefomgeving van een aantal omwonenden direct. Dit leidt tot onrust en zorgen die we goed begrijpen. Het liefst leggen we de N229 met een grote boog om Odijk heen, of komt er een tunnelbak waar de N229 in verdwijnt. Maar helaas is dat geen optie. De gemeente kan het niet betalen en de provincie heeft er geen extra geld voor over. We zullen dus moeten kiezen uit wat er nu ligt.*

De raad wil nog meer weten met het huidige voorstel over de oplossing voor parkeren voor de bewoners van De Vork, en of de kruising van De Vork met Singel en Nicolaaslaan wel veilig wordt als meer fietsers hier gebruik van gaan maken. Als fractie van P21 maken we daarna een afweging op basis van alle informatie, rekening houdend met verschillende, soms conflicterende belangen, om op 10 juli een besluit te kunnen nemen. Niet iedereen zal het met onze afweging eens zijn. Voorop staat dat wij een veilige en makkelijke fiets- en voetverbinding willen tussen het oude en het nieuwe Odijk voor alle Odijkers. Ook zullen we ons blijven inzetten om de barrière van de N229 op een andere manier op te heffen, en om de gemeenteraad met alle inwoners te blijven verbinden.

Arjen Hussem, fractievoorzitter P21


*Andere mogelijkheden voor een fiets- en voetgangersverbinding onder of over de N229 zijn rond 2022 de revue gepasseerd. Een fietsbrug over de N229 zou lange op- en afritten vragen waarvoor er geen ruimte is; of kortere op- en afritten die te steil zijn voor fietsers of voor mensen die slecht ter been zijn. Een fietstunnel ter hoogte van de Zeisterweg of ter hoogte van het Singelpark zou betekenen een lange tunnel onder 5-6 rijstroken, berm/parallelweg. Met de bijbehorende lange hellingbanen zou dit geen prettige, sociaal veilige verbinding vormen. Daarom heeft de raad voor een onderdoorgang bij de Vork gekozen: niet omdat het ideaal is maar omdat er geen betere haalbaar is.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.