De nieuwe Limesbaan, de weg tussen de A12 en Houten, wordt maar door een paar duizend weggebruikers gebruikt. Dit is veel minder dan door de Provincie voorgespiegeld toen dit miljoenen-project er tegen de zin van onze gemeente werd doorgedrukt. Zonde van de 50 mln, van de doorkruising van een groen gebied en van de overlast voor omwonenden. Het fiasco van dit asfaltproject werpt een ander licht op de plannen voor ook nog een oostelijke aftakking van deze weg op de A12.
Het is voor inwoners van Bunnik ondertussen een vertrouwd beeld; af en toe rijdt er een auto over de lege gloednieuwe en peperdure autoweg die Houten in westelijke richting van en naar de A12 leidt. De gemeente Bunnik, Perspectief 21 voorop, was altijd al tegen deze de weg. De vorig jaar geopende weg loopt dwars door een mooi groen gebied en leidt tot nog meer lawaai en fijnstof. Tegen de zin van onze gemeente in drukte de Provincie de weg toch door, omwille van de zogenaamde enorme behoefte in Houten aan deze weg. Dit blijkt nu fors tegen te vallen: niet de voorspelde 13.000 maar nog geen 5.600 ritten heen en terug rijden per etmaal op een doordeweekse dag. De 50 miljoen voor het project is wel heel veel geld per Houtense automobilist die hier gebruik van maakt. Voor het sluipverkeer tussen Houten en Bunnik is de weg ook geen oplossing, dit is zelfs toegenomen sinds de weg er ligt.
Zonder een goede evaluatie af te wachten riepen Provincie en gemeente Houten al eerder om nog een nieuwe aftakking; dit maal in oostelijke richting. P21 vreest een doorsnijding van het buitengebied met een nieuwe drukke weg en is tegen de plannen van de Provincie (opwaarderen Burgweg). Voor de fractie staat een autoluw buitengebied in de zone tussen Houten, Odijk en A12 centraal; zonder nieuwe wegen en met maatregelen om sluipverkeer te weren.
De provinciale besluitvorming rond de Limesbaan was zwak, zonder draagvlak en met een fiasco als resultaat. Moge dit een les zijn voor de Provincie dat het bij een oostelijke aansluiting anders moet.
Zou er vanuit P21 geen groep opgericht moeten worden om de argumentatie goed te wegen, zodat er niet weer zo’n misser komt als de Limensbaan nu is?
Had de wethouder verkeer de heer R Zakkee niet meer moeten inzetten op het autoluw maken van het buiten gebied? ( Achterdijk en vooral Rijsbruggerweg) Hiermee was er meer verkeer naar de N421 gestuurd!